فریمیوم یا رایگانپایه چیست؟
فریمیوم یا رایگانپایه، یک روش کسب و کار است که در آن یک کالا مانند نرمافزار، رسانه، بازی یا خدمات وب به صورت رایگان ارائه میشود ولی برای دسترسی به امکانات جانبی مانند امکانات ویژه، خدمات بیشتر، یا نمایش بهتر نرمافزار از کاربر درخواست پرداخت میشود. این روش کسب و کار به ویژه در کسب و کارهای اینترنتی با هزینه جذب مشتری کم، کارایی مناسبی دارد.
مدل کسب و کار فریمیوم به کاربران اجازه میدهد از ابزارهای پایهای یک نرمافزار، خدمات رایگان استفاده کنند و در عین حال خدمات پیشرفتهتر یا افزودهها را به صورت پولی در اختیار کاربران قرار دهند. این مدل درآمدی برای شرکتها که از آن استفاده میکنند، خدمات ساده و ابتدایی را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار میدهند تا آنها را امتحان کنند و در عین حال خدمات پیشرفتهتر یا افزود های را به صورت پولی در اختیار کاربران میگذارند. این مدل درآمدی برای شرکتها مزایایی همچون جذب مشتریان بیشتر، افزایش فروش، افزایش درآمد و افزایش اعتبار را به همراه دارد.
استفاده از مدل فریمیوم در بسیاری از بازیها، برنامهها و خدمات بسیار ساده بوده است. قبل از اجرا و استفاده از آنها باید حق خرید را پرداخت میکردید. اما با گسترش اینترنت و برنامههای موبایلی، توقعات مشتریان و عادتهای آنها به شکل دراماتیکی تغییر کرده است. آنها اکنون ترجیح میدهند ابتدا از خدمات رایگان استفاده کنند و سپس در صورت نیاز به خدمات پیشرفتهتر و یا افزودهها پرداخت کنند.
مدل فریمیوم در بسیاری از شرکتهای بزرگ مانند LinkedIn، Dropbox، Spotify و… مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل مزایایی که دارد، به عنوان یکی از مدلهای درآمدی محبوب در کسب و کارهای اینترنتی شناخته میشود.